Мета уроку. Узагальнити та систематизувати
знання про тип мовлення-опис; формувати вміння описувати природу за картиною,
виражаючи до неї своє відношення; розширити словниковий запас школярів;
виховувати любов до природи.
Методи і прийоми.
Бесіда, самостійна робота учнів, робота з пам’яткою. Методи: «Дивуй»,
«Приваблива тема», «Прес».
Обладнання.
Картина Миколи Глущенка «Зимовий день», малюнки учнів, опорний
словник, зразок твору.
Тип уроку.
Урок розвитку усного і писемного мовлення.
.
Міжпредметні зв’язки. Образотворче
мистецтво, українська література, музика.
План
уроку
1. Актуалізація опорних знань учнів з
теми «Типи мовлення».
2.
Словниково-стилістична
робота.
3. Підготовка до Вступне слово вчителя.
4. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети і завдань уроку.
5.
написання
твору-опису:
а)
бесіда за запитаннями;
б)
складання плану.
6.
Творча
робота.
7.
Підсумки
уроку.
8.
Домашнє
завдання.
Перебіг
уроку.
Зупинись
і ти в здивування перед красою, і в твоєму серці
розквітне
благородство.
В.
Сухомлинський
І. Організаційний момент
1.Початок
уроку. Створення позитивного настрою, ситуації успіху. Вступне слово вчителя.
Метод «Дивуй!»
Сьогодні у нас незвичайний урок:
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну
чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Який у вас, діти, настрій? Погляньте, яка сріблясто-біла казка за
вікном. Чуєте як видзвонюють сніжинки? Одна з них завітала сьогодні до нас на
урок. Це не просто Сніжинка. Народилася вона високо над землею, в пухнастій
білій хмаринці. Вона поведе нас у цікаву подорож, у чарівний світ краси рідної
природи. (На дощці Сніжинка з паперу з дівочим обличчям.)
В.О.Сухомлинський писав: « Краса – це
радість твого життя. Зупинись і ти в здивуванні перед красою – й у твоєму серці
розквітне благородство».
1.
Оголошення теми, мети і завдання уроку.
Метод «Приваблива тема»
Сьогодні ми поглибимо знання про типи
мовлення, їх будову; познайомимося з особливостями побудови опису природи за
картиною.
Тож прошу зібрати всю свою енергію,
думки і почуття,щоб успішно провести урок мислення, урок розвитку наших
почуттів,зв’язного мовлення.
Ми повинні добре працювати, бути
уважними, активними. За правильні відповіді отримуватимете сніжинки, які в
кінці уроку порахуєте, і, зважаючи на їх кількість, поставите собі оцінку за
урок.
Послухайте загадку і ви зрозумієте,
що ми будемо з вами описувати.
Хто її спізнати хоче?
Зеленаво-сині очі…
Вся прозоро-кришталева,
Тче полотна білосніжні,
Вишива мережки ніжні
І нанизує намисто
Іскрометно-променисте.
(Зима)
Отже, сьогодні ви не просто учні, ви — мандрівники. Ми вирушаємо на екскурсію в природу.
Наше завдання: описати картину,
виражаючи до неї своє відношення,, розширити свій словниковий запас. Описати потрібно в
художньому стилі мовлення,
тобто вживати емоційно-забарвлені слова (епітети, слова у переносному значенні,
синоніми, порівняння).
(Є три типи мовлення: опис,
роздум, розповідь).
(В описі дається відповідь на
запитання: який предмет чи особа?)
(Описувати можна все, що ми бачимо
навколо, з чим зустрічаємось в житті, предмети, тварини, людей, різні процеси і
явища).
(Опис складається з трьох частин:
загальне враження, окремі ознаки,
деталі, висновок, ставлення
до описуваного).
Зима: білосніжна, казкова, холодна.
Дерева: голі, сумні, зажурені, самотні, непорушні.
Небо: блакитне, голубе, спокійне, затаєне.
Повітря: чисте, свіже, прозоре, прохолодне.
Земля: важка, холодна, сонна.
Образотворча лексика:
художник,
маляр, пейзажист, майстер пензля; написати намалювати, відтворити, відобразити,
передати, втілити, показати, створити, відбити; картина, полотно, художній
твір, пейзаж, картина природи; гама кольорів, контрастні барви, падаючі тіні,
плани, композиція, фарби, фон,тло.
Зображені об’єкти:
Дорога,
гайок, ліс, небо, огорожа, кілки, жердини, дерева, ялини, берези, небо, копиця,
сніг, проталини.
Характерні ознаки об’єктів:
сніг – білий із
сіро-фіолетовим відтінком, твердий, спресований;
дорога – в’їжджена,
примерзла, дзеркальна, золотиста смуга;
берізки – білі з
чорними смугами, стрункі, осяяні, сріблясті;
ялинки – зелені,
темно-зелені, аж чорні, стрункі;
тіні – довгі, розмиті,
блідо-сірі, невиразні;
ліс – темний, густий,
осяяний, яскраво-фіолетовий з багряною смугою;
дерева –
золотисто-багряні, безлисті;
небо –
золотисте,блідо-сіре, сіро-фіолетове, спокійне.
III.
Розгляд картини Миколи Глущенка «Зимовий день»

М. Глущенко. Зимовий день
1.
Бесіда за картиною:
– Яку пору року відтворено на картині? З чого це видно?
–
Чи
можна впізнати час доби? По чому?
–
Як
ви думаєте – день морозний чи потепління? Як довести?
–
Що
зображено на передньому плані?
–
Що є композиційним центром картини?
–
Що привертає увагу глядача у першу чергу? Чим
це досягається?
–
Завдяки чому відчувається глибина простору?
–
Чим пояснити добір контрастних кольорів у
зображенні лісу?
–
Який загальний фон картини? Чому?
–
Який настрій навіює картин?
– Доберіть
епітети й порівняння, які точно й поетично передавали б колір снігу.
– Як впливають на вас кольори?
(Вони створюють приємний настрій. Приємні фарби гарно впливають на настрій. Мені й раніше подобалася зима,а тепер я полюбив її ще більше).
(Вони створюють приємний настрій. Приємні фарби гарно впливають на настрій. Мені й раніше подобалася зима,а тепер я полюбив її ще більше).
(Коли дивлюся на цей зимовий пейзаж,
то ніби відчуваю свіже зимове повітря).
(Кожна людина повинна вміти помічати красу і берегти її).
2. Коротка розповідь про
художника (наперед підготовлений учень розповідає про художника).
Відомості
про художника
Глущенко Микола Петрович (нар. 4(17) вересня
1901 р. в Новомосковську Дніпропетровської обл. - помер 31 жовтня 1977 р. в
Києві) - український
живописець, удостоєний звання Народного художника 1976 р. У
1924р закін-
чив Берлінську вищу школу образотворчого мистецтва у м.Шарлоттенбурзі. До
1936 р. жив за кордоном. Як художник працював переважно в жанрах пейзажу
натюрморту, портрета. Серед його полотен: «Київ після визволення» (1944)
чив Берлінську вищу школу образотворчого мистецтва у м.Шарлоттенбурзі. До
1936 р. жив за кордоном. Як художник працював переважно в жанрах пейзажу
натюрморту, портрета. Серед його полотен: «Київ після визволення» (1944)
«Березень на Дніпрі» (1947), «Київська осінь» (1950),
«Відлига» (1956), «Вес-
на на перевалі. Карпати» (1967), «Осінь під Києвом» (1969), «Кримські виноградники» (1974), «Блакитний березень» (1975), «Українські квіти» (1977), «Бла-
китні сутінки» (1977) та ін. У 1934 р. написав портрети А.Барбюса і Р.Роллана.
на на перевалі. Карпати» (1967), «Осінь під Києвом» (1969), «Кримські виноградники» (1974), «Блакитний березень» (1975), «Українські квіти» (1977), «Бла-
китні сутінки» (1977) та ін. У 1934 р. написав портрети А.Барбюса і Р.Роллана.
В 1972 р. М.Глущенку присуджено Державну премію УРСР
ім.Тараса Шевченка. В 1986 р. видано каталог «Микола Петрович Глущенко».
IV.
Підготовка і написання твору-опису
1. Глибоко і послідовно розкрийте
тему.
2. Дотримуйтеся абзаців.
3. Зробіть висновок.
4. Стежте за грамотністю.
План-схема
(на дошці)
1. Загальне враження
2. Опис.
3.
Чим
приваблює?
4. Основна думка.
VІ. Колективне складання плану
твору-опису
VІІ. Самостійна робота учнів.
1. Вибіркова перевірка робочих записів
учнів.
2. Колективний аналіз учнівських робіт.
VІІІ. Домашнє завдання
Закінчити твір-опис, записати у зошит
|На картині – ранковий час пізньої
зими. Від сонця, яке ще не піднялось
високо над горизонтом, щоразу сміливіше пробивається крізь ранкову млу яс-краве проміння. Воно щедро позолотило верхівки дерев густого лісу, що сто-
їть стіною за ріденьким березовим гайком. Від кожної берізки на вже спресо-
ваний вітрами і теплом, осяяний сонячним світлом сніг падають довгі досить
виразні тіні. За ніч примерзли проталини на не дуже в'їждженій дорозі що
дугою огинає березовий гай і десь губиться між деревами. Сині з сивою поволокою озерця на дорозі віддзеркалюють ніжні стовбури беріз і ще напівсонне
шатро неба. На крутому повороті дорога відсвічує щирим золотом.
високо над горизонтом, щоразу сміливіше пробивається крізь ранкову млу яс-краве проміння. Воно щедро позолотило верхівки дерев густого лісу, що сто-
їть стіною за ріденьким березовим гайком. Від кожної берізки на вже спресо-
ваний вітрами і теплом, осяяний сонячним світлом сніг падають довгі досить
виразні тіні. За ніч примерзли проталини на не дуже в'їждженій дорозі що
дугою огинає березовий гай і десь губиться між деревами. Сині з сивою поволокою озерця на дорозі віддзеркалюють ніжні стовбури беріз і ще напівсонне
шатро неба. На крутому повороті дорога відсвічує щирим золотом.
Ще зима. Ще мороз. Але вже добре
відчуваються перші теплі подихи вес-
ни. Ось ялиновий ліс уже зелений: він скинув з себе снігове вбрання Ось за лісом жовтіє скирта соломи, що теж позбулася снігової ковдри. Лише земля дрімає під твердою сніговою корою, хоч уже подекуди несміло визирає чорнозем – то на дорозі, то під стовбурами дерев і дерев'яними кілками.
ни. Ось ялиновий ліс уже зелений: він скинув з себе снігове вбрання Ось за лісом жовтіє скирта соломи, що теж позбулася снігової ковдри. Лише земля дрімає під твердою сніговою корою, хоч уже подекуди несміло визирає чорнозем – то на дорозі, то під стовбурами дерев і дерев'яними кілками.
Художник майстерно відтворив на
картині оптимістичний настрій очікування весни. Картина ніби дихає свіжим,
чистим повітрям і грає, міниться всіма кольорами веселки. На зміну холодним,
але вже м'яким блід-фіолетовим та си-
нім барвам ідуть теплі – ніжно-рожеві, сонячно-яскраві і навіть гаряче-вогняні.
нім барвам ідуть теплі – ніжно-рожеві, сонячно-яскраві і навіть гаряче-вогняні.
Пейзаж постає перед нами в усій
красі, тонко сприйнятий і відтворений на полотні чутливим майстром пензля.
Немає коментарів:
Дописати коментар